søndag 21. mars 2010

Klimasoner

Nå trenger jeg litt hjelp…
Jeg har omsider funnet ut at jeg selv bor i klimasone H3-4.
MEN, det jeg ikke blir helt klok på er:
Kan jeg da bruke planter/blomster fra H3-4 og nedover, eller H3-4 og oppover??
Jeg har prøvd å finne ut av dette nå i morgentimene, men finner desverre motstridende opplysninger.
Blir takknemlig om noen kan fortelle meg svart på hvitt hvordan dette fungerer :-)
Her snør det i dag. Ergo ingen hagedag.
Blir derfor ekstra glad for at dagen i går kunne tilbringes utendørs
 
God søndag til dere alle.
 
Torunn

8 kommentarer:

Bjørnar sa...

H3-4 og oppover, jo høyere tallet er jo mere hardføre er plantene :-) Vær også obs på at amerikanske klimasoner er omvendte, men de kan uansett ikke overføres direkte.

Anne (Moseplassen) sa...

Jupp. Bekrefter det lure Bjørnar sier :)

IngunnBW sa...

Det falt sne her i dag også, det hadde jeg ikke bestilt.

Har du en lun og solrik plass i haven din, kan det godt hende det er H2-3 der :) Mikroklima i en have kan endre herdighetssonen noe.

Jannicke sa...

Hæææ??

Jepp, nå er Torunn blitt en EKTE hageblogger - det er sikkert og visst.. hahahaha.

Dette har jeg ikke hørt om en gang :o)

Klemmmmm

Linda sa...

Ja har det først begynt å gå i surr, så går det surr:) Men så greit å ha så mange hagebloggere som er på pletten med et svar:) God søndagskveld. Klem

Tone sa...

Jeg har H2-3 her Torunn, men jeg har faktisk satt ned ting som krever H4 på setra - og det går så det griner, tredje sommern/vintern på rad. Det står i ly da, men allikevel er jeg imponert.

Har du Skaugumbegonia? Ta dem opp nå - de har begynt å spire!

liven sa...

Håper du finner ut av dette Torunn!!
Har aldri sjekket opp i hvilken klimasone her er.....
nå går det mot påskeferie...og håper det kan bli litt vær for jobbing i hagen :o)

Irene sa...

Artig å finne denne bloggen om hagen omkring Villa Frigstad, da jeg vet hvor den ligger.
Vi var inne på tanken å kjøpe villan for noen år tilbake.
Vår familie er dine naboer og vi har bodd ikke så langt derifra.
Tror det er best å satse på planter for sone 4 og oppover, så kan du jo prøve med de som er anbefalt til sone 3 på lune steder.

Hilsen "havesyke" Irene