lørdag 20. mars 2010

Bruksanvisning for idioter

Det er hva jeg trenger! Jeg er en forholdsvis ny hageentusiast. Jeg har hatt hage i mange år før, både liten og stor.
Men det er først de siste tre årene hvor interessen for hage virkelig har meldt seg.
 
Det kommer nok kanskje av at vi da flyttet inn i Drømmehuset og rundt huset var også drømmehagen.
Dvs, utgangspunktet for drømmehagen var helt perfekt. Min drømmehage er frodig og blomstrende!
Når vi tok over huset, var det i utgangspunktet ingen grunn til å begynne å endre på hagen. De som bodde her før
hadde gjort en formidabel jobb med å skape en flott hage! Men – jeg ønsker tett i tett med blomster. Sette mitt eget
preg på hagen og skape den hagen jeg drømmer om oppi hodet mitt. Jeg har 2 mål som skal fylles med blomster.
Etter tredje sommeren, skjønte jeg at dette tar tid!
 
DSC_0227
Å skape en vakker hage er ikke bare å ta ting utav løse lufta…har jeg skjønt. Når man kan lite, er det viktig å hente god informasjon og masse inspirasjon.
Det gjør jeg både hos den lokale gartneren, på nettet (hurra for bloggen til Claus Dalby) og i bøker.
Når det gjelder hagebøker, så er jeg avhengig av at det står forklart svart på hvitt hva man bør gjøre.
Det gjør det i boken jeg kom over på OBS! i går.
Til kr 49,- fikk jeg “Jordnært.Hvordan lykkes med bed”, som er skrevet av Yvonne Degning og Nina Deryer Hensley.
Dette er en meget praktisk og inspirerende bok!
 
DSC_0228 DSC_0229
Vi har hatt mildvær og vind i et par dager nå. Skal si det har fått frat på snøsmeltingen!!
Fortsetter det sånn, er det bart til etter påske. Det hjelper, det hjelper folkens :-)
 
Torunn

5 kommentarer:

Linda sa...

Gode hagebøker er utrolig deilige og nyttige:) Kunne jeg få spørre hvor du fant den hen? Den var jo veldig billig:) God lesning og god helg:)

Asbjørg sa...

Ja det var ei billig bok,den må jeg kjøpe.
Så heldig du er som har så stor hage,mye jobb,men du verden så store muligheter til å skape akkurat det man vil.Lykke til!
Selv har jeg ganske stor hage på hytta,men det er egentlig ikke særlig god jord der,masse stein og fjell,men koser meg likevel med det jeg har der!

IngunnBW sa...

Den har jeg også, veldig grei og informativ bok med mange gode råd :)

Frøken Solhat sa...

...er sikker på at det vil lykkes dig til fulde at skabe lige netop DIN drømmehave.....det er jo lige netop det det går ud på....at drømme, finde inspiration og prøve det af hos sig selv.

Med din sans for æstetik og farver så er du godt udrustet til at gribe foråret :0)

God arbejdslyst resten af dit
liv :0)

M.E.V. foto sa...

Denne boken kjøpte jeg også i går:) Jeg har en stor svakhet for hagebøker og hageblader, og kjøper stadig noe nytt på den fronten...